Thursday, December 24, 2015

Diari 1 : Ya Allah Aku Sambut Seruanmu - Pasang Niat

Assalamualaikum semua.



Labbaikallah hummalabbaik..
Labbaikala syarikalakalabbaik
Innalhamna, wannikmata lakawalmulk
La syarikalah.

Alhamdulillah dengan nama Allah S.W.T, Mei 2015 apabila melihat sahabat-sahabat ketanah suci Makkah terbuka dan terpanggil untuk mengerjakan ibadah umrah akhir tahun 2015 ini. Angan yang dipasang sejak dari kecil sebenarnya tertanam disanubari.

Perjalanan

Seawal berkahwin dengan zaujah tercinta Siti Norhidayah, beliau telah berhasrat untuk menunaikan umrah pada usia yang muda. Peringkat awalnya saya sendiri tidak terlintas mahu melaksanakan ibadumrah ini. Pertama sudah tentulah soal kewangan yang membatasi.

Namun, kesempatan cuti belajar yang KPM berikan dua tahun ini saya rasa perlu saya isi dengan salah satunya menunaikan ibadah umrah. Tapi bagaimana saya mahu kumpul wang sebanyak ribuan ringgit tersebut.

**Tekad, Iltizam, dan doa kepada Allah**

Awal tahun 2015 selepas pulang dari Acheh (dibaca sebagai sebuah bandar serambi Makkah) saya pasangkan impian, beriltizam kepada Allah untuk mengumpul dana kewangan ke Makkah. Syukur saya dapat mengajar sebagai tutor persendirian dan guru tuisyen di beberapa buah rumah dan pusat tuisyen di sekitar Kajang dan Bangi. Perjalanan untuk menyimpan dana umpama rezeki melimpah ruah, genap 5 bulan saya telah berjaya menyimpan wang hasil mengajar tuisyen dan tutor peribadi !.

**Allah bantu niat yang mulia**

Ya Allah saya rasa takjub dengan kekuasaan yang esa, niat yang saya tanamkan Allah telah kabulkan. Dana mengerjakan umrah telah mencukupi. Masanya untuk mendaftar.Saya nekad, akhir tahun saya perlu menunaikan ibadahNya ini.


**Teirima kasih Ya Allah**

26 Ogos saya menghubungi Mutawaif yang juga sahabat dalam kumpulan Whatsapp Tutor UKM UPM. Saya telah membuat sebuah komitmen , mengerjakan umrah Disember 2015.


Bersambung .....

No comments:

Post a Comment