Thursday, December 24, 2015

Diari 5 : Visa, Suntikan Umrah dan Kesahan Mahram

Assalamualaikum.
Sepatutnya pos ini berada dalam diari ke-3 tetapi saya terlupa untuk menaipnya.
Selepas tamat mendaftar umrah, kita dikhendaki menyerahkan pasport antarabangsa masing-masing kepada pihak travel. Tapi sebelumtu ada beberapa perkara yang perlu dilakukan.
1) Kesahan Mahram
Untuk wanita berusia 50 tahun kebawah kehadiran ke Makkah memerlukan kesahan mahram. Untuk kesaharan mahram ni , kita perlu membuat sesalin sijil nikah dan dicop sahkan oleh Jab Agama Islam negeri masing masing. Macam saya, saya pergi di Jab Agama Islam Selangor yang terletak di dihadapan Masjid Shah Alam , Shah Alam. Bawa sijil yang original mereka nak lihat sebelum dicop. Masa menunggu tidak sampaipun 10 minit. Cepat.
Setelah itu saya perlu pula pergi ke Wisma Putra (atas bukit) di Kementerian Luar di Presint 2 Putrajaya ( rujuk peta) untuk dicop sekali lagi. Boleh wakilkan? Ya jawapannya boleh. Asalkan sijil tersebut telah dicop oleh JAIS . ( mereka tidak akan terima jika belum dicop JAIS). Masa menunggu lama sedikit dalam 20-30min sebab ramai orang yang berurusan.
2) Suntikan Antivirus Pelalian Vaksin
Maaf saya lupa apakah nama sebenarnya. Suntikan ini boleh dibuat dimana mana klinik swasta. Harga antara 120-200 bergantung lokasi dan kadar yang klinik tetapkan. Saya membuat suntikan di sebuah Klinik di Seksyen 18 Shah Alam untuk tempoh 2 tahun berharga RM140. Selepas disuntik anda akan dapat sebuah buku. Masa lepas disuntik anda akan rasa kebas sikit dan lemah badan (ikut kondisi badan masing-masing). Sebenarnya kalau dpt buat di Klinik Kerajaan RM5 sahaja. Tetapi stok terhad kehabisan untuk jemaah Haji.
Setelah anda siapkan semua dokumen seperti PASPORT + SIJIL NIKAH + BUKU SUNTIKAN , serahkanlah kesemuanya pada travel agency untuk pengurusan Visa Umrah.
Bangunan JAIS yang terletak berhadapan dengan Masjid Shah Alam

Bangunan Kem Luar Negeri yang menempatkan Wisma Putra di Precint 2

Peta lokasi Wisma Putra

No comments:

Post a Comment